Sunday, September 25, 2011

Walid hari ini ambil kesempatan semasa pulang dari satu program di Lumut untuk singgah di kedai Hasil Laut Jamilah membeli ikan bilis 2 kilo, sotong kering, belacan dan keropok dengan harga diskaun anak yatim yang agak istimewa...kawan2 lain yang ikut konvoi pun turut dapat potongan...ada dua kereta lain selain kereta walid yang dipandu Sdr Samad..singgah membeli buah tangan untuk anak2 mereka....Di pertengahan jalan hujan lebat...

Sampai di asrama jam 3:20pm masa itu hujan baru mula dan kelihatan ada khemah terpasang dan ada orang sedang menyusun meja dan kerusi siap dengan alas...baru terlintas diingatan petang ini ada jamuan Hari Raya keluarga Zue Ayam Bing lepas Asar hari ni bagi memenuhi hajat anak2 sedaranya yang tak ada rezeki berbuka dengan anak2 yatim masa Ramadhan dulu....

Ummi kata makanan selain yang disediakan Zue ni datang satu lepas satu..mula Hj Alias bawa laksa kemudian disusuli seorang lagi bawa berbungkus2 nasi lemak...disusuli kemudiannya kueh karipap dan tepung bungkus disedekah oleh Pn Hasnah dari Bandar Baru Putera...

Disamping itu datang pula dari Sunway Inn, Lost World of Tambun berkotak2 berisi air mineral dan makanan ringan yang tak sempat nak dicheck pun...baru2 ni ada kawan sms serbuan yang dibuat Jakim keatas kilang biskut Munchys yang didapati dalam setornya berpeti2 arak bila ditanya diberitahu dengan bersahaja bahawa arak itu digunakan untuk campuran dalam adunan tepung biskut....jadi dengan maklumat sebegini kita akan buang jenama ini jangan dimakan oleh anak2 asrama ni...

Malam ni angah dan kakaknya kak Izzah balik ke U masing2 kecuali kak Iffah yang masih demam dan ada tanda2 macam demam campak....sebentar tadi mandikan dengan daun mambu...Hisyam yang prihatin sangat ni, semalam minta nak jenguk sekejap tengok kak Iffah..malam ini tengok daun mambu yang terjatuh tanya ini daun apa....bila walid kata buat ubat nak mandikan kak Iffah...katanya oh kak Iffah demam lagi ye...daun ni ustaz nak buat macam mana kat kak Iffah..nak sapu muka macam ni ke, sambil letak daun kemukanya...malam ni perutnya bulat macam belon..dah macam tu pun sempat lagi hentam (istilah yang dia guna) donat dua ketul, agar2 dan nasi lemak berkongsi dengan abangnya Hafizan...Sahur nanti dah ada makanan nasi ayam...

No comments:

Post a Comment