Sunday, December 5, 2010

Alhamdulillah....Jamal dah boleh telan ubat.....

Fobia betul dia dengan ubat....Ummi cerita pagi tadi; Jamal mengamuk tak nak makan ubat, meronta-ronta sampai tergamak nak tumbuk abang Kamarul..itu ubat cair tu... Ok...kita biarkan dia tak mau makan ubat waktu pagi.....sabar. Tapi bila waktu makan tengahari ummi kata, tu dia Jamal tengah makan, abang tolong suruh dia makan ubat...No problem..bawa panadol tunggu depan dia..Hang tak mau makan ubat pagi tadi apasal...geleng. Lepas makan kena makan ubat...tau ..geleng. Tengok apa ditulis dipek plastik ni? Jangan makan lebih dari dua biji...maknanya hang kena makan dua biji sekali..ok sekarang cakap..nak makan dua biji atau satu biji saja. Satu...kata dia terperangkap. Ok buka mulut dan bok keluaq lidah dan letak ubat atas lidah pastu minum air cepat..mesti selesai. Satu jam tunggu,,,,tak ada respon..air mata meleleh...Jamal oi ubat ni kecik sangat kalau banding dengan suap nasi yang hang telan...Hang pernah makan ubat tak? Geleng...memang dia tak pernah makan ubat,,,selalu tipu..dan luah ubat dibelakang kita....atau muntah. Kemudian setelah didesak dia buka mulut dan masukkan ubat atas lidah tapi tak mau lepaskan ubat tu...itu sebab dia nak termuntah sebab dia jolok dua jari dia kepangkal kerongkong dia ..masalah hang Jamal oi tak mau dengar cakap. Try lagi..macam tu juga dan minum air tapi tak ditelannya,,hanya kulum...akhirnya dia nak termuntah dan luahkan ubat dalam cawan. Dengan muka bodoh selenga....terkebil-kebil dia tunggu.. Dah lebih sejam menanti maka kejutan mesti dilakukan..keluarkan ubat dengan sudu dan nak suap kemulut..dia keraskan diri tak mau buka mulut....suruh suap sendiri...dia cuma pegang saja...lepas tu ambil cawan yang berisi air disimbah kemukanya..kita buat macam mengamuk sikit nak ikat dia kekerusi...barulah dia terkejut dan masukkan ubat dalam mulut dan telan dengan air botol....lepaspun....baru ada pengalaman baru buat dia. Ok..makan satu lagi dengan sendiri..tak mau paksaan..ikut macam tadi..keluarkan lidah letakkan ubat diatas lidah...tarik lidah kedalam dan minum air....Ok pun...boleh jer...dua biji panadol selesai..bukan sebiji....dua biji maa....

hero tahi kucing..penakut makan ubat...

buat muka selenga...bodoh....badannya panas..gelintei ubat dijari
Selepas solat Asar dan minum petang Si Jamal minta ubat lagi....tak fobia lagi dah. Baru dia tau bukannya susah nak makan ubat......Alhamdulillah

No comments:

Post a Comment